يكپارچه قيام و اعتراض

آرمان: روز دوشنبه مصادف با ۱۴ ماه می‌‌سالروز فاجعه تشکیل رژیم صهیونیستی که به سالروز نکبت معروف بوده در کنار عملی‌شدن تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر انتقال سفارتخانه این کشور از تل آویو به قدس به‌عنوان مرکز رژیم صهیونیستی بود. فلسطینی‌ها از مدت‌ها قبل خود را برای برگزاری تظاهرات گسترده در این روز آماده می‌کردند. نظامیان رژیم صهیونیستی نیز برای رویارویی با معترضان در مناطق مختلف مستقر شدند. بر‌اساس آخرین آمارها تاکنون در حملات ددمنشانه صهیونیست‌ها به فلسطینی‌ها 55 نفرشهید و بیش از۲4۰۰ نفرزخمی شده‌اند. جوانان فلسطینی موفق شدند وارد پایگاه شانزدهم نظامیان رژیم صهیونیستی در شرق شهرک «بیت حانون» در شمال نوارغزه شوند. بر‌اساس این خبر، جوانان فلسطینی همچنین موفق شده‌اند در منطقه «نحال عوز» در شرق نوارغزه یک پایگاه اسرائیلی را به آتش بکشند. رسانه‌های اسرائیلی هم گزارش داده‌اند که جوانان فلسطینی با استفاده از هواپیماهای کاغذی در یکی از شهرک‌های صهیونیستی در اطراف نوارغزه آتش‌سوزی ایجاد کردند.
حمله پهپادها به اردوگاه‌های فلسطینیان
پهپاد‌های اسرائیلی دیروز مواد شیمیایی و گازهای سمی به سوی اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در شرق نوار غزه شلیک کردند. بر‌اساس این خبر به‌صورت همزمان خودروهای زرهی اسرائیلی در داخل اراضی کشاورزی فلسطینی‌ها در منطقه مرزی نوار غزه با اراضی اشغالی وارد شده و مزارع فلسطینی‌ها را تخریب کرده‌اند.منابع فلسطینی تاکید کردند که عناصر امنیتی رژیم صهیونیستی با روش‌های مختلف تلاش کرده‌اند تا با تظاهرات گسترده مردمی مقابله کنند. به‌گفته این منابع تجهیزات نظامی اسرائیلی‌ها در مناطق منتهی به منطقه مرزی نوار غزه و اراضی اشغالی مستقر شده و پهپادهای اطلاعاتی اسرائیل به‌صورت مستمر در آسمان نوار غزه پرواز می‌کردند.
درخواست فلسطین از اتحادیه عرب


دیاب اللوح سفیر فلسطین در مصر و نماینده دائم این کشور در اتحادیه عرب تاکید کرد که از این اتحادیه خواسته نشستی فوری برای مقابله با تصمیم آمریکا مبنی بر انتقال سفارتش به قدس اشغالی برگزار کند. وی در ادامه افزود: باید در این نشست تصمیمات عملی در حد و اندازه این فاجعه بی‌‌‌سابقه در جامعه بین‌الملل اتخاذ شود. باید یک پیام عربی یکپارچه از سوی اتحادیه عرب ارسال شود که نشان می‌دهد این اتحادیه تمام تلاش خود را برای لغو تصمیم آمریکا و هر تصمیم مشابه دیگری از سوی کشورهای جهان به کار می‌گیرد.بسیاری از کشورها مخالفت خود را باانتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی اعلام کرده‌اند. مردم مراکش و سوریه با برگزاری تظاهرات اقدام آمریکا مبنی بر انتقال سفارتش از تل آویو به قدس را به‌شدت محکوم کردند. هزاران تن از مردم مراکش با برگزاری تظاهرات در حمایت از ملت فلسطین در هفتادمین سالروز تاسیس رژیم صهیونیستی اعتراض خود را نسبت به اقدام آمریکا در انتقال سفارتش از تل آویو به قدس اشغالی اعلام کردند. همچنین نهاد بین‌المللی قدس در سوریه و گروه‌های فلسطینی یک تجمع اعتراض‌آمیز در برابر ساختمان سازمان ملل در منطقه الروضه واقع در دمشق برگزار کرده و تصمیم آمریکا را در خصوص انتقال سفارتش محکوم کردند. خالد مشعل، رئیس سابق دفتر سیاسی حماس از کشورهای اسلامی خواست که جلو اجرایی شدن تصمیم دونالد ترامپ در زمینه انتقال سفارت این کشور به شهر اشغالی قدس را بگیرند. مشعل تصریح کرد که طرف‌های عربی، اسلامی و جامعه بشری به این مساله واکنش نشان داده‌اند، اما در این لحظه من از ملت‌های عربی و اسلامی و دوستانمان در سراسر جهان و نیز طرف‌های خیر و انسان دوست که کاملا با مبارزات ملت فلسطین آشنا بوده و به مشروعیت حقوق آن اذعان دارند، می‌خواهم که اجازه اجرایی شدن مساله انتقال سفارت آمریکا به قدس را ندهند؛ در غیراین صورت، مجبور خواهند شد تسلیم منطق آمریکا در زمینه واگذاری قدس به اسرائیل شوند.
قتل عام در بزرگترین زندان روباز جهان
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در واکنش به قتل عام فلسطینیان گفت: رژیم اسرائیلی تعداد بی شماری فلسطینی را که در بزرگترین زندان روباز جهان اعتراض می کنند، با قساوت قتل عام می کند. از سوی دیگر، ترامپ انتقال غیرقانونی سفارت آمریکا را جشن می گیرد و همدستان عربی اش توجه اذهان عمومی را منحرف می کنند. روز شرمساری بزرگ.
واکنش رسانه‌های جهان
روزنامه رای الیوم نوشت که همزمان با برگزاری تظاهرات فلسطینی ها در هفتادمین سالگرد روز نکبت (سال پایه گزاری رژیم صهیونیستی)، رژیم صهیونیستی نیز جشن انتقال سفارت واشنگتن به قدس اشغالی را برپا کردند. سایت روسیا الیوم نیز گزارش داد که سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی در مراسم افتتاح سفارت واشنگتن در قدس، بار دیگر بر پایتختی قدس برای رژیم اسرائیل تاکید کرد. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ششم دسامبر 2017 ( 15 آذرماه 96) در اقدامی که سراسر نقض قوانین و قطعنامه های سازمان ملل متحد بود، تصمیم خود برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت این کشور به این شهر را اعلام کرد. این تصمیم با مخالفت کشورهای اسلامی و بیشتر کشورهای جهان از جمله اتحادیه اروپا روبه رو شده است. کنگره آمریکا نیز در 23 اکتبر 1995 طرح انتقال سفارت آمریکا به قدس را تصویب کرد و دولت های مختلف آمریکا از آن زمان تاکنون از اجرای این مصوبه کنگره امتناع کرده اند اما ترامپ در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داده بود که این مصوبه را اجرا کند و در نهایت اجرای این مصوبه بیت المقدس را به قتلگاه فلسطینیان معترض تبدیل کرد. اعضای هیات آمریکایی به سرپرستی«ایوانکا ترامپ» دختر و مشاور ارشد ترامپ، همراه با همسرش«جردکوشنر» و«استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا صبح یکشنبه 23 اردیبهشت وارد فرودگاه بن گوریون تل آویو شدند. 70 سال پس از تاسیس رژیم غاصب صهیونیستی، دو سوم فلسطینیان خارج از مرزهای فلسطین زندگی می‌کنند و نمی توانند به وطن خود بازگردند.
حوادث غزه جنایات جنگی است
سازمان آزادی بخش فلسطین اعلام کرد: امروز اعتصاب سراسری در اراضی فلسطینی به خاطر شهدای غزه برگزار خواهد شد. از سوی دیگر سازمان عفو بین‌الملل حوادث غزه را جنایات جنگی دانست. بر اساس این گزارش؛ سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد: آنچه در غزه می‌گذرد نقض آشکار قوانین بین‌المللی و جنایات جنگی است.